"Det är en spännande, intressant och utmanande näring"
Det är ju ett perfekt cv för den här rollen. Har du alltid velat ha just det här jobbet?
– Haha, nej, men jag tror att jag kommer att passa bra här, med tanke på att jag har jobbat med marknadsutveckling de senaste åtta åren.
Hur gick det till – blev du uppringd?
– Faktiskt så skickade Swedish Laplands vd mig en länk på messenger och skrev att de sökte någon. Men jag vet ju inte hur många hon skickade den länken till.
Hur skulle du beskriva ditt uppdrag?
– Som jag ser det så handlar det om att utveckla företags och en regions affärsförmågor och länka ihop säljled och produkter. Jag är länken mellan den internationella marknaden och de företag som levererar produkter och tjänster i området.
Vad tror du din chef anser är svårast med det?
– Det absolut svåraste är att kunna sätta sig in i företagens verklighet och situation. Det är lätt att hamna i det teoretiska och administrativa och att det överskuggar den praktiska verklighet som företagen lever i.
Företagen kommer att gilla dig.
– Jag hoppas och tror det. Jag brinner för den här näringen. Den är spännande, intressant och utmanande att verka i.
Vad kommer du ställa för krav på företagen?
– Det finns ett stort eget ansvar. Inget serveras på guldfat utan resultat kräver eget engagemang. Min roll kan bara vara stödjande, inte drivande. Så alla företag måste ta ett eget ansvar för att komma vidare.
Vad tycker du själv känns svårast?
– Att dels lära mig hur Swedish Lapland jobbar och sen komma ut till företagen och faktiskt göra konkret nytta ur företagens perspektiv – och inte fastna i för långa processer.
Du ska utveckla ”innovativa upplevelser riktade mot den internationella resemarknaden”. Vad skulle det kunna handla om?
– Till exempel att tänka på hur man arbetar och paketerar sin produkt. Det har till exempel funnits en motsättning mellan hållbarhet och besöksnäring vad gäller långa resor och korta vistelser. Måste man i en resa åka till många platser som det är långt emellan eller kan man jobba i närområdet? Jag tror att det finns en nyckel här för att både tjäna mer pengar och erbjuda mer hållbara aktiviteter. Något som kräver fyra timmars resa kanske kan bytas mot något lika uppskatta där man bor – då blir det en win-win. Och så ska det vara kommersiellt gångbart naturligtvis.
Du vill locka fler turister och samtidigt bevara natur och kultur för framtida generationer. Har du några bra exempel på hur de båda målen kan gå ihop?
– Det görs många bra saker, men ett exempel utanför Swedish Laplands område är Granö Beckasin utanför Umeå. Det är en liten ort som varit på dekis men fått ett uppsving tack vare en besöksanläggning. Fler besökare har lett till fler invånare, till förskolor och affärer. Den landsbygdsutveckling som besöksnäringen kan innebära har så mycket fördelar som går emot den politik som sedan 1980-talet utarmat landsbygden. En regenerativ turism handlar även om att kunna leva, bo och arbeta utanför stora städer.
Utöver att du har drivit en besöksanläggning har du även drivit ett utbildningsbolag och hållit kurser för personliga tränare. Hur kan det vara en tillgång för besöksnäringen?
– Jag tror att allt man gör formar den slutgiltiga förmågan och att det är en fördel att jobba i olika branscher. Det finns alltid lärdomar att dra. Men jag kan inte svara exakt på hur det skulle forma sig.
Har du någon drömbild för vad du ska åstadkomma i din nya roll?
– Jag är ödmjuk inför uppgiften! Jag ska stötta och finnas på plats och försöka hjälpa att tänka nytt – men jag har inga illusioner om att företagen behöver så mycket hjälp, de är kompetenta redan.
Text: Maud Lindholm