”Det är fantastiskt att det här finns i Halmstad”

Per Jonsson har precis skaffat boende i Halmstad, för även om han har tyckt om att bo på sin nya arbetsplats var det dags att ordna något permanent i den nya hemstaden. ProfilHotels Halmstad Plaza är stadens största hotell och han klev in i sin nya roll i början av augusti.
– Det gäller att vara på plats, inte minst för att kunna vara social och nätverka i Halmstad, säger han.
Hans intresse för hotell och besöksnäring startade tidigt och har tagit honom till arbetsgivare som Radisson, Strawberry och Scandic.
– Jag har basat för elva hotell och jobbat på ännu fler, men kände att Plaza här i Halmstad var något alldeles extra. Jag har sett hotellet växa upp så att säga och visste att det var en stor satsning med många utmärkta faciliteter.
Eventlokal för 300 personer
Hotellet är en del av Ligula-koncernen (Ligula Hospitality Group) och står som ett landmärke i centrala Halmstad. Med 14 våningar, 242 rum, restaurang och skybar finns det plats för många.
– Vi har också en eventlokal med plats för 300 personer och ser fram emot att även expandera och rikta fokus mot att bjuda in dem som befinner sig strax utanför Halmstad. Det är ett långsiktigt arbete och en del av vad som intresserade mig med det här jobbet. Utan att ens ha varit inne i hotellet kände jag att det var ett stimulerade ställe. Det öppnade i juni 2021 och som alla verksamheter som öppnade under pandemin innebar det utmaningar. Vi hade ju inga återkommande gäster sedan tidigare, det var en lång resa som skulle påbörjas.
Enligt Per Jonsson är Halmstad en unik destination som har ett stort sportfokus, något som han uppskattar personligen i egenskap av golfare. Cykling, fotboll och ridning lockar också många besökare till området.
– Men man kan också mycket trevligt här utan att behöva lämna hotellet, säger han och räknar upp aktiviteter i hotellets wellness-center som gör sig särskilt bra i anslutning till en drink på takterrassen. Per Jonsson vill gärna att fler upptäcker allt som Plaza erbjuder.
– Jag har en tydlig uppgift och jag ser fram mot att samarbeta med regionen och att lära känna Halmstadsborna. Det är viktigt att omge sig med bra samarbetspartners och hitta bra marknadsföringslösningar. Halmstad är en stad som är på gång och har ett positivt ekonomiskt klimat. Jag tror att många fler känner som jag när man kliver in på hotellet, nämligen ”wow, det är fantastiskt att det här finns i Halmstad”.
LÄS ÄVEN vår artikel om Grand Hotel Halmstad som numera ingår i WorldHotels Collection
Text: Hanna Mellin