karriär | 10 nov 2025

”Det känns fantastiskt att få vara med från början”

”Det känns fantastiskt att få vara med från början”

Besöksliv fick ett samtal med en förväntansfull vd och hotelldirektör som ser fram emot att få öppna dörrarna till Quality Hotel The Book om några månader.

Hur började du i branschen?

– Jag gick på hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet men tog ett år som personlig assistent efteråt. Sedan flyttade jag till Norge, tänkte stanna ett år men blev kvar i femton. Jag började på en fransk restaurang och hamnade den första tiden i disken för att jag hade väldigt svårt för att förstå norska, men blev snabbt restaurangchef. Det var där jag verkligen fastnade för branschen – ingen dag är den andra lik och man möter människor från hela världen.

Vad hände sedan?

– Jag jobbade tio år på Radisson i Oslo, på två olika hotell, och därefter tre år på Quality Airport Hotel Gardermoen. Under pandemin kände jag att jag ville hem till Sverige igen. Det var tufft med restriktioner och ensamhet, och jag längtade efter familjen i Skene. Min dåvarande direktör sa: ”Sikta på hotelldirektör, du är redo.” Så när chansen kom på Quality Hotel Winn i Göteborg, tog jag den. Nu, två år senare, känner jag mig redo för nästa steg.

Vad är det bästa med att vara hotelldirektör?

– Variationerna. Ena stunden coachar man medarbetare, nästa pratar man med gäster i lobbyn. Jag är inte en person som sitter inne på kontoret utan vill vara ute i driften så mycket som möjligt. Det mänskliga mötet är det som gör jobbet så meningsfullt. Samtidigt har man ett stort ansvar – både för verksamheten och för människorna som jobbar där. Det kan hålla en vaken ibland, men det är också det som driver mig.

Vilka blir de största utmaningarna inför öppningen?

– Att bygga kulturen från dag ett. Det känns helt fantastiskt att få vara med från allra första början. Vi ska leverera bra siffror, men för att göra det måste känslan sitta. Vi som jobbar här ska ha en “vi”-känsla där alla känner att det här är “vårt” hotell, och att man hjälps åt. Även om man jobbar i receptionen så kan man plocka lite glas i restaurangen om man går förbi. Alla ska kunna göra allt. Det gäller mig också!

Hur ser arbetet ut fram till öppningen?

– Det blir full fart! Vi börjar med rekrytering, vi behöver runt 40–45 personer. Jag tror på att lägga tid på rekrytering och verkligen hitta rätt personer. De första månaderna innan öppningen kommer att vara intensiva men också otroligt roliga. Jag längtar till den där dagen då vi öppnar dörrarna, gästerna kliver in och hotellet vaknar till liv.

Och vad ser du mest fram emot?

– Känslan när allt klaffar. När teamet sitter, gästerna är nöjda och man ser att alla bitar faller på plats. Då vet man att allt slit har varit värt det, avslutar Aurel Balika på Strawberrys Strawberrys Quality Hotel The Book.

Text: Miranda Sigander