karriär | 20 maj 2019

"Det känns som att komma hem"

Hej och grattis till nya jobbet som vd på Pizza Hut. Du kommer från en helt annan bakgrund. Berätta!

– Jag jobbade med 7-Eleven i många år, började där som trainee och där är snabbmaten det viktiga. Därefter var jag på Tiger of Sweden, och det var en helt annan bransch för mig.

Vad fick dig att ge dig in på matspåret?

– Det känns som att komma hem. Men, jag har ju aldrig varit på en producerande enhet tidigare, så det har jag stor respekt för. Att jag tackade  ja till jobbet är en kombination av att det är ett fint varumärke med stor potential och att det är ett välskött företag. Det känns som en perfekt utmaning.

På vilket sätt kan dina erfarenheter från retailvärlden komma till nytta inom pizzasfären?

– Jag tror att den trenden går åt bra mat som kunder vill ha snabbt. Jag är van vid att jobba med kunden som vill ha vår tid. Jag kan nog komma med nya idéer på hur kunderna kan uppleva oss som än mer effektiva och tillgängliga. Vi öppnar allt fler restauranger vid motorvägar, så hastighet är viktigt. Där kan jag bidra.

Hur ser Pizza Huts kunder ut nu för tiden?

– Jag har bara varit här en vecka, så det har jag inte hunnit få full koll på ännu. Nu lägger jag fokus på att lära känna verksamheten.

Hälso- och vegotrenden sveper över Sverige. Hur märker vi detta på Pizza Huts menyer?

– Som sagt, är inte inne på det än. Vi har mer och mer vegetariska och gröna alternativ. Det här kommer vi att titta ytterligare på. Samtidigt, vår kärnprodukt är att vi säljer pizza. Dessa kan ju dock göras mer eller mindre nyttiga. Men, själen ska också ha sitt, dessutom, vi lagar allt från grunden.

Vad ser du som er största utmaning?

– Retail- och restaurangklimatet är förändrat. Det är mindre folk på stadens gator och därmed mindre folk som kommer in till oss. Så, vår största utmaning är att driva folk till restaurangen.

Vilken blir din första arbetsuppgift?

– Jag kommer att börja med att praktisera och träffa personalen och restaurangcheferna.

Och vad vill du göra på längre sikt?

– Nu tittar vi på hur vi kan utöka möjligheten att köra ut mat till folk också, den affären blir allt större. Jag vill göra en strategisk plan för de kommande tre-fem åren. Vi är i behov av att skriva ner vart vi ska och vad vi vill med varumärket. Det kommer inte att bli någon större förändring, för vi är bra på det vi gör. Däremot vill vi skruva lite här och där.

Men säkert finns det också något du vill bevara inom Pizza Hut. Vilka värden tar du fasta på?

– Det genuina vi gör. Riktigt bra pizza från grunden, och vi har många duktiga medarbetare.

Text: Anna-Maria Stawreberg