karriär | 26 aug 2019

"En organisation med framåtanda"

Grattis till det nya jobbet! Hur känns det?

– Jätteroligt, det är en organisation med jättefina destinationer och framåtanda.

Vad gör en kommersiell direktör på Ess Group?

– Jag kommer att  ingå i ledningsgruppen och ansvara för företagets fem kommersiella team.

Varför tackade du ja till jobbet?

– Ess Group har lyckats med att skapa fantastiska destinationer med starka upplevelser för både privat- och affärsgäster. De har också imponerat på mig med sin engagerade, varma och personliga marknadsföring. När jag har varit i kontakt med personalen så finns det värme och omtanke även där. Det finns också en lekfullhet i företaget och beslut fattas snabbt. Allt det här känns tilltalande.  

Ess Group vill enligt egen utsago göra ”en utvecklad satsning i sin destinations- och upplevelsestrategi”, vad innebär det för dig?

– I samband med att jag börjar startar Ess en egen Brand & Communications-enhet som mina kollegor Fredrik Toreskog och Carl Lundgren ska driva. Vi kommer att samverka för att realisera nya koncept och upplevelser till våra gäster.

Ess Group är enligt vd Jonas Stenberg i ett expansivt läge – vad betyder det?

– Vi släppte i förra veckan nyheten att vi tar över driften av resorthotellet Marienlyst i Helsingö I december öppnar Fyri i Hemsedal och 2020 blir nya Blue på Lidingö klart. Vi har dessutom hotellet i Göteborg, en ny skyskrapa i Gårda, som står klart 2022. Samtidigt vill vi driva utvecklingen av upplevelser på både befintliga och nya hotell – vi kommer ha mycket roligt att göra!

Vad blir din viktigaste uppgift?

– Att kommersiellt etablera de nya enheterna, vi behöver hitta rätt arbetssätt för de större volymer som de nya destinationerna innebär. Vi behöver sannolikt utveckla vårt arbetssätt, vår kompetens, vårt sätt att organisera oss och tänka för att lyckas ge gästerna de allra bästa upplevelserna. Affärsutveckling kommer också att vara i fokus, samt att hitta nya destinationer.

Du säger att du tidigare har inspirerats av Ess Groups marknadsföring. Vad är det som är så bra?

– Det finns en tydlighet och röd tråd i bildspråk och tonalitet som också harmonierar väl med upplevelsen på Marknadsföringen har också ofta varit lekfull och innovativ i sin utformning och det finns ett fint personligt tilltal som berör.

 Vad kan du tillföra företaget?

– Jag hoppas att mitt driv, engagemang, glädje och förhoppningsvis värdefulla erfarenheter kan bidra till att vi ska kunna ta nästa kliv i vår expansion. Mixen av erfarenhet från affär/försäljning och drift och investeringar hoppas jag kommer till nytta.

Text: Tia Jumbe