”Ett av de mest spännande uppdragen i besöksnäringen”
Grattis till din roll som tillträdande vd för Cirkus Venues, hur känns det?
– Stort, spännande och fantastiskt roligt. Vilket uppdrag, säger Satu Andersson, ny vd för Cirkus Venues som består av Hasselbacken, Cirkus Arena & Restaurang, Backstage Hotel, Pop Story, Konsthallen samt Gasometer som öppnar i Norra Djurgårdsstaden 2026.
Du har erfarenhet från vd-roller i andra delar av besöksnäringen som Birka Cruises och Holiday Club, vad lockade med Cirkus Venues?
– Det var storslagna och historiska miljöer kombinerat med extraordinära och oväntade upplevelser som lockade mig till uppdraget. Utöver det så skall företaget etablera en ny arena för kultur och event på Norra Djurgården, Gasometer. Det var en unik möjlighet att få knipa ett av de mest spännande uppdragen i besöksnäringen.
Djurgården är som Åre en destination, vad ser du för likheter från din tid på Holiday Club som du kan ha nytta av i din nya roll?
– I fjällvärlden är samarbete och hållbar utveckling avgörande för hur framgångsrik man är och kan bli. Samtidigt så är Holiday Club Åre också en multiprodukt med flera produkter och varumärken som behöver samverka och växeldra för bästa gästupplevelse över säsongsvariationer. Den erfarenheten kommer jag kunna dra nytta av i min nya roll.
Vad blir ditt främsta uppdrag som vd för Cirkus Venues?
– Att säkerställa att vi klarar av att hantera en dynamisk marknad samtidigt som vi stärker våra varumärken, produkter och gästupplevelser.
Cirkus Venues består av flera olika verksamheter, om än alla inom besöksnäringen, vad är det som ska förena dem?
– Cirkus Venues erbjuder redan idag några av de mest spännande och klassiska mötesplatserna på Djurgården. Drivkraften och syftet i verksamheterna är att utveckla och leverera minnesvärda upplevelser vilket är något vi kommer fortsätta att arbeta med.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Att få bidra till en ansvarsfull utveckling av destinationen Djurgården och bolaget Cirkus Venues. Jag ser också fram emot att lansera Stockholms nya arena för kultur och event.
Och vad är det som gör besöksnäringen spännande och intressant för dig?
– Det finns en komplexitet och en bredd i besöksnäringen som leder till att du ständigt behöver vara framåtlutad och lyhörd för vad som sker idag och vad som väntar runt hörnet. Det skapar en hög grad av vilja att utvecklas som både individ och företag.
Hur vill du som vd utveckla Cirkus Venues?
– Jag vill att vi som bolag skall bli starkare på att samverka och lyfta fram våra fantastiska produkter så att både stockholmare och andra besöker Djurgården oftare under hela året.
Vad blir din största utmaning?
– Trots att jag har arbetat i besöksnäringen under många år så är volymen av upplevelsebaserade produkter inom Cirkus Venues något nytt för mig. Den utmaningen har jag respekt för och jag är glad för den kompetens och det stöd som kommer finnas runt mig.
Vad är det bästa med Djurgården?
– Många av Stockholms mest attraktiva upplevelser finns på Djurgården men det är också en vacker plats för rekreation. Anledningarna och enkelheten att ta sig dit oavsett om du tar båten, spårvagnen, går till fots eller cyklar gör platsen unik i Stockholm. Det bästa är kombinationen av allt detta, säger Satu Andersson.