Flera nya YH-utbildningar för besöksnäringen
– Vi är jätteglada över att kunna hjälpa branschen och kompetensförsörja besöksnäringen. Vi vet att det finns ett stort behov av eftergymnasial utbildning, och att kunna tillgängliggöra det känns väldigt viktigt, säger Josefine Born-Nilsson, affärsområdeschef på Yrkesakademin.
När Myndigheten för yrkeshögskolan offentliggjorde vilka utbildningar som beviljats med en första start under hösten 2019, blev det klart att Yrkesakademin mer än fördubblar sin verksamhet – samtidigt som 13 redan existerande program får vara kvar. Inom besöksnäringen kommer nu flertalet olika utbildningar att bedrivas. Bland annat startas ett nytt program i Falun, där deltagare kan läsa till affärsutvecklare inom besöksnäringen.
– I och med att en helt ny flygplats kommer att invigas i Dalarna händer det väldigt mycket i den regionen, och det gäller att besöksnäringen hänger med och är på tårna redan från början. Vi har förutom utbildningen till affärsutvecklare även redan fått utbildningen Hotel supervisor godkänd där, vilket känns väldigt roligt och viktigt med tanke på framtiden, säger Josefine Born-Nilsson.
De CSN-berättigade utbildningarna kommer att starta under hösten 2019 och våren 2020, och omfattar mellan ett och två års studietid. Nu erbjuds hotel supervisor-utbildningen både i Uppsala och Falun, samtidigt som utbildningen till affärsutvecklare inom besöksnäringen kan läsas från Falun, Visby och Åre. Alla utbildningar sker på distans med ett fåtal träffar, för att yrkesverksamma vuxna ska kunna fortsätta sina arbeten som vanligt.
– Vi ser att det har saknats karriärvägar och fortbildningsmöjligheter för de som har säsongsjobbat eller jobbat i reception, till exempel. Möjligheten att komma vidare i en viss yrkesroll har varit svår. Med det här upplägget kan man fortsätta arbeta samtidigt som man utvecklas och utbildas, säger Josefine Born-Nilsson.
Hon hoppas att utbildningarna ska kunna stärka och utveckla den svenska besöksnäringen i framtiden.
– Affärsutvecklingsutbildningen handlar mycket om att paketera, hitta sätt nå nya målgrupper och utveckla nya koncept. På lång sikt kan det här bidra till att uppnå målen i besöksnäringsstrategin för 2030, som handlar om att man just behöver hitta sätt att paketera upplevelser och resor, och locka till sig människor. Utbildningarna ligger helt rätt i tiden.
Text: Emma Löf Hagström