Han vill lära ut ett nytt gästbeteende
I samma veva som han i slutade som Sverigechef på bokningstjänsten booking.com i maj läste Fredrik Sylvin en artikel om uppstartsbolaget Dib-hotel, en digital tjänst där hotellen kan sälja ut sina rum till lägre pris under dagar med låg beläggning.
– Jag tyckte det lät intressant så jag kontaktade Tim (grundare Timothy Walentynowicz) och bad att få ett möte. Vi träffades efter en månad och det klickade direkt. Både Tim och den andra grundaren Daniel är enormt duktiga på utveckling och företagsbyggande. Det de saknade var branscherfarenheten, och där kom jag in.
Vad gjorde du innan?
– Jag började på Scandic Crown, numera Hilton, Slussen, som hotellvaktmästare, då gick jag på gymnasiet. Jobbade där några år och gick vidare till receptionen, insåg att jag ville utbilda mig och började på Hotellskolan i Haag.
Hans slutgiltiga praktik gjordes i Dubai, vilket blev en ögonöppnare.
– Jag var med från start och lärde mig väldigt mycket, sedan gick jag till Marriott i Stockholm, och var även med och byggde upp Renaissance i Malmö. En dag ringde min chef, som hade öppnat hotell i Ryssland. ”Vill du ha ditt egna hotell?” frågade han, och berättade att det behövdes person som kunde göra allt från grunden. Hotellet låg i Sibiren och jag kunde varken ryska eller hade ledarerfarenhet.
Fredrik Sylvin och hans flickvän flyttade till Irkutsk. Tre månader senare öppnade de Marriott i Irkutsk, och blev kvar i 1,5 år.
– Att bo i Sibirien var mycket bättre än vad jag någonsin hade kunnat ana, ett väldigt bra team. Därefter var jag med om en öppning av ett Marriott i Malysia och sedan flyttade vi hem till Sverige.
Under perioden utomlands hade han haft mycket kontakt med booking.com, och började där som ansvarig för de nordiska kedjorna. Han tog över som Sverigechef 2015, och var Sverigechef fram till i maj 2017.
Vilken nytta har du av dina erfarenheter från booking.com?
– Jag har ju branscherfarenheten, men framför allt tror jag att jag har nytta av gästbeteendet. Booking.com har verkligen lärt mig hur resenärer beter sig. Där kan vi vara med och coacha hotell, och vi kan nu matcha kundbeteendet med flera olika parametrar.
Vad kan traditionella hotellbranschen lära sig av ett digitalt startupbolag som Dib Hotel?
– Dib är nästa generations resande. Jag är övertygad om att vi kan lära ut gästbeteendet. Att kvickt kunna belägga hotellet, om man ser att det är lite glest mellan rummen en dag, då kan vi, utan att skylta belägga hotellet.
Vilken blir din första arbetsuppgift?
– Att sätta strategier, att sätta data för hur folk reser idag. Jag kommer också att träffa vårt team i Belgrad.
Är den här typen av affärsidéer är på frammarsch?
– Absolut. Det har de ju varit ett par år. Det viktiga här är hitta sin nisch. Det gäller att hitta ett mervärde för kunden.