Hans internationella erfarenheter ska lyfta Pandox i Sverige
Grattis till det nya jobbet, vad var det fick dig att tacka ja?
– Det som lockade med Pandox var deras företagskultur. De har en väldigt unik spetskompetens inom både fastigheter och hotelldrift. Jag har länge följt Pandox som bolag och sett att de är en aktiv hotellfastighetsägare som jobbar nära sina operatörer för att tillsammans maximera värdet.
Vad vill du tillföra till Pandox?
– Jag hoppas att jag kan tillföra de kunskaper och erfarenheter jag samlat på mig fram till i dag. Jag har under min karriär jobbat inom hotellfastighetsrådgivning med huvudfokus på kommersiella frågor. På mitt senaste jobb som Development Director – Nordics för Marriott International arbetade jag med deras investeringar och tillväxt i Norden. De lärdomarna hoppas jag att jag kan applicera i min nya roll som ansvarig för den kommersiella delen av Pandox svenska hotellportfölj.
Vad mer kan du ta med dig från ditt tidigare internationella perspektiv?
– Om jag ska prata specifikt om Marriott som i dag är en av världens största hotellaktörer, äger 31 hotellkedjor och driver över 7000 hotell globalt, så jag tror att jag kan tillföra bra tankar in i Pandox från Marriott. Bland annat om hur man utvecklar koncept och maximerar värdet i fastigheterna. Det finns många stora internationella trender inom hospitality som jag tror kan addera värde även här i Sverige.
Hur skiljer sig Sveriges fastigheter för hotell jämfört med dem i övriga nordiska länder?
– Jag tycker Sverige har väldigt mycket bra hotell. Det är intressant att se hur man anammar utländska trender i både storstäder och mindre städer. Jag tycker alla operatörer vi jobbar med driver hotellen enligt sin fulla potential och tar in trender som fungerar.
Vilka frågor brinner du för att driva framåt?
– Något som jag tycker är viktigt och som är väldigt aktuellt är hållbarhet. Pandox har redan tagit steg mot att bli mer hållbara och jag hoppas kunna addera ytterligare viktiga punkter i hållbarhetsarbetet.
Text: Alice Lindén