"Jag har en bra känsla och stora visioner"
Anne Stoltz har med sig en gedigen bakgrund inom hotell- och restaurangbranschen och kommer att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med sitt team.
Vad är dina första intryck av Nynäs Havsbad och din nya roll som platschef?
– Det är en magisk plats och destination. Första intrycket är horisonten, havet och det lugn som infinner sig. Nynäs Havsbad som anläggning är en av Storstockholms finaste ställen!
Vilka är dina viktigaste fokusområden och mål för Nynäs Havsbad?
– Det är många som känner till Nynäs Havsbad och de flesta återvänder när de väl besökt oss. Men det är många som inte kommit hit än och det är lite av en dold pärla. Jag vill stärka både vårt varumärke och destinationen och få fler att besöka vårt skärgårdsparadis.
Hur vill du utveckla gästupplevelsen och locka nya besökare till anläggningen?
– Det första vi gör är att uppdatera vårt ansikte utåt vilket innebär en ny webbsida och smidigare bokningssystem för gästen. Vi vill locka ännu fler gäster och kommer att jobba med event och gästspel – alltifrån kockar till träningshelger och segeltävlingar. Varje årstid är olika och jag vill att gästen ska uppleva något nytt varje gång de besöker oss. Det är bara fantasin som sätter gränser.
Vilka konkreta planer har du för att förnya och uppgradera faciliteter och aktiviteter?
– Vi har fantastiska faciliteter med arkitekturen av ett vackert kallbadhus på vattnet. Vi renoverade för inte så länge sedan och känslan är en blandning av spa och fransk Riviera. Det är något som är mycket uppskattat. Den lilla uppdatering vi gör nu är att förlänga lobbyn så att den sträcker sig ut mot den historiska casinodelen. I det arbetet är hållbarhet ledordet och vi letar nu efter fint återbruk för att få till en hemtrevlig och lugn känsla.
Hur vill du engagera och motivera personalen att leverera ännu bättre service ?
– Teamet jag jobbar med nu är fantastiskt. Som en stor välkomnande familj som ger en genuin och hemtrevlig känsla. Alla har ett öga för gästen och trivs i sina roller. Jag tror på att beröm och att se personalen är det bästa sättet att ge energi som lyser igenom i det personliga mötet med gästen.
Hur vill du att ni ska samarbeta med kommunen och andra lokala aktörer för att stärka destinationen?
– Vi på Nynäs Havsbad känner ett stort ansvar att samverka med lokala företag och lokalbefolkning. Jag upplever att det finns ett starkt intresse att gemensamt stärka staden som destination och i det ligger att bland annat att jobba med samarbeten lokalt. Vi säljer till exempel öl från Nynäshamns Ångbryggeri, något som är mycket uppskattat.
Vilken roll ser du att hållbarhet och miljöfrågor spelar för Nynäs Havsbads framtid?
– Det är mycket viktigt och jag skulle vilja säga att vi ligger i framkant när det gäller hållbarhet. Vi är Svanenmärkta och har länge arbetet systematiskt med hållbara måltider och att minska matsvinn. Vi har även ett stort engagemang från vår ägare vilket underlättar för oss i vårt fortlöpande arbete.
Vilka är dina personliga drivkrafter och visioner för Nynäs Havsbad på tre till fem års sikt?
– Jag vill stå för en förnyelse som gör att Nynäs Havsbad blir den främsta konferens- och spadestinationen i Storstockholm. Äkthet och genuinitet är mina ledord och med det som kompass vill jag inspirera fler att komma hit och uppleva horisonten och lugnet på Nynäs Havsbad.
Vilka utmaningar ser du i uppdraget?
– Just nu har jag bara en bra känsla och stora visioner. Utmaningar är ju inspirerande i sig men just nu jag ser inga stora hinder för att vi skulle nå dit vi vill.
Varför fick du jobbet tror du?
– För att jag har en bred och lång erfarenhet inom branschen och för att jag varit med och utvecklat och stärkt varumärken tidigare. Jag är genuint intresserad av att arbeta med människor och se dem lyftas i sina yrkesroller.
Vad lockar dig personligen med att ta dig an den här utmanande rollen?
– Att få ta över en helt fantastisk anläggning, där det ändå finns utrymme att växa både destinationen och varumärket. Jag är i själen en entreprenör som drivs av att utveckla och förnya.
Text: Jörgen Andersson