"Jag har kämpat för att få folk att se saker lite annorlunda"
Nästa vår är det dags för Lisebergs nya hotell Grand Curiosa hotel att slå upp portarna. Året därpå ska sista jubileumsprojektet för snart 100-åriga Liseberg vara i hamn då vattenlandet Oceana välkomnar besökare. Dessutom omvandlas den anrika nöjesparken till en året runt-verksamhet.
Att fortsätta utveckla mat- och dryckesupplevelsen till att vara en anledning att välja Liseberg som destination, samt att få sätta sin egen stämpel på något så stort och varaktigt som ett 457-rumshotell mitt i stan, är viktiga drivkrafter för Jason Alderton i hans nya roll som F&B-manager för jubileumsprojektet.
– Det är en fantastisk utmaning. Det är inte ofta som Liseberg bygger hotell. Jag har fått chansen att göra något som jag kan vara med och sätta min prägel på. En restaurang lever kanske i fem till sju år, men ett hotell kommer att finnas i många år, säger Jason Alderton.
Du började din roll som F&B-manager i januari. Är du ny på Liseberg?
– Nej, nu till sommaren är det sex år sedan jag kom hit och jag har tidigare haft rollen som executive chef, med funktion som en slags strategisk helikopter till F&B, inköp, med fokus på själva köksdelen. Den nya F&B-rollen innebär ett mer övergripande helhetsansvar.
Från början är du från Nya Zeeland. Hur kommer det sig att du har hamnat på en nöjespark i västra Sverige?
– Kort efter min utbildning på Auckland Institute of Technology på Nya Zeeland i slutet av 1980-talet började jag resa runt och jobba som kock i Frankrike, Italien, Spanien och Västindien. Jag jobbade med allt från femstjärniga lyxhotell till designboutiquehotell. Sedan träffade jag kärleken på stranden i Västindien och hon kom från Sverige, säger Jason Alderton.
Därefter jobbade han som frilans i Göteborg för att lära sig svensk matkultur och sedan som executive chef på Grand hotel i Borås, där han utan att till en början kunna ett ord svenska, gjorde en uppdatering och modernisering av Grand hotels restaurangkoncept tillsammans med Torbjörn L Johansson.
Så småningom öppnade Jason Alderton eget konsultbolag med fokus på att utveckla hotell- och restaurangverksamheter, vilket han arbetade med fram till 2016 då han kom till Liseberg.
– Allt har jag gjort inom mat och dryck och under senare år har fokus varit på utveckling och förbättring, säger han.
Hur var det att gå från privat sektor till ett företag ägt av Göteborgs kommun?
– Det var en liten omställning, Liseberg är ju ett väldigt väletablerat företag med en anrik kultur. Under de här åren har vi kämpat för att ge F&B mer plats i bolaget och jag tror vi har lyckats med mycket – F&B står nu för cirka 33 procent av omsättningen. Jag har kämpat för att få folk att se saker lite annorlunda, testa nya saker och inte vara rädda att göra fel. Gör man inte fel så utvecklas man inte.
Var befinner ni er nu i förberedelserna av Grand Curiosa hotel och Oceana?
– Det är väldigt mycket som pågår samtidigt. Vi öppnar hotellet om ett år och nu handlar det om att gå igenom allt från maskinparken till alla installationer och att samordna med ritningar och arkitekter, titta på inköp och avtal et cetera.
– Samtidigt ska vi planera för bemanning av alla stationer och det finns ju en svårighet med att rekrytera personal överhuvudtaget just nu – där får vi hjälp av vår HR-avdelning. Med ett hotell är utmaningen att leverera den mest fantastiska upplevelsen sju dagar i veckan året runt och hur vi jobbar med vår personal är prio ett.
– Har vi fantastiska medarbetare kommer de att utvecklas och växa och ge tillbaka till våra gäster.
Saknar du någonsin att stå bakom spisen?
– Nej. Jag gillar hela kökets miljö och när det funkar i restaurangen. Men för mig är det inte bara maten, även om jag älskar att laga mat, utan även disken, servisen, hovmästaren och själva helheten.
Vilken är din egna favorit bland matutbudet på Liseberg idag?
– Vi har gjort mycket research och jag känner mig lite självgod som kan konstatera att vi har ett mycket brett mat- och dryckesutbud. När många andra parker fokuserar på endast snabbmat, har vi lagt fokus på att ge våra gäster en bred, modern samt hållbar restaurangupplevelse.
– Min favorit är vår nya satsning 1923, som serverar grillat samt helt växtbaserade The Green Room. Båda passar väl in i vårt koncept med fantastiskt god och enkel mat med fokus på smaken, säger Jason Alderton.
Text: Anna-Karin Storwall