”Jag vill vara dirigenten i orkestern som får allt att harmonisera”
Idag börjar du som vd på The Sparrow Hotel, hur känns det?
– Mycket spännande, jag ser väldigt mycket fram emot att utveckla och driva the Sparrow Hotel vidare. Det känns också lite extra roligt eftersom the Sparrow Hotel är ett personligt boutiquehotell och den typen av produkt är ny för mig.
Vad fick dig att tacka ja till jobbet?
– Förutom hotellet med sin unika stil, atmosfär och hotellets exemplariska läge så var det ett erbjudande som var för bra för att tacka nej till.
Vad gör The Sparrow Hotel speciellt enligt dig?
– Förutom att det är ett färgstarkt hotell med härlig interiör och kultur så känns det för mig väldigt personligt och inbjudande. Lite som ett andra hem med fokus på detaljer och med ett personligt bemötande.
Vad jobbade du med innan du kom in i hotellbranschen?
– Jag är uppväxt i en bankfamilj så jag gjorde en blixtsnabb och kort karriär inom bankvärlden innan jag fick mitt intresse för hospitality industrin, som började med hotellstudier i Schweiz och England. Sedan fortsatte jag inom Starwood Hotels och Sheraton innan jag gick vidare till Radisson-koncernen.
Vad fick dig att vilja avancera vidare inom hotellbranschen?
– Jag har alltid varit en väldigt målinriktad person som älskar att tävla och när jag går in för något så gör jag det alltid till 100 procent. Allt eftersom jag fick mer och mer erfarenhet av samtliga avdelningar i ett hotell, så växte också mitt intresse och min nyfikenhet för att vara ansvarig och driva ett hotell.
– Sedan ska jag ärligt också säga att mina kära föräldrar alltid har sagt att jag är som klippt och skuren som en riktig hotelier.
Blir några arbetsuppgifter på The Sparrow helt nya för dig?
– På ett mindre hotell så måste man kunna göra allt och vara till hands överallt och samtidigt få ihop helheten. Lite som en dirigent i en orkester som får allt att harmonisera.
Hur är du som chef?
– Tydlig, kommunikativ och sätter gärna tydliga förväntningar. Jag coachar gärna mina medarbetare till att göra sitt allra bästa. Jag är lyhörd, ger relevant feedback och älskar att fira prestationer och att ha roligt tillsammans med mitt team.
Vilken är hotellbranschens största styrka som arbetsgivare?
– Jag tror det är att kunna skapa en kultur där vi prioriterar lärande och ledarskap. Att vi skapar en arbetsplats där medarbetare trivs, kan utvecklas och känner ett engagemang. Där vi tillsammans skapar fantastiska och minnesvärda hotellupplevelser för våra gäster.
Vilket tips skulle du ge till en ung person som vill göra det du gör i framtiden?
– Att aldrig tveka! Om du älskar att jobba med människor och ta hand om gäster, att skapa minnesvärda stunder och även tycker om värdskap, att få människor och gäster att känna sig välkomna, ta då chansen att skapa de förutsättningarna. Sedan kan du ha hela världen som din arbetsplats.
Har du haft någon mentor?
– Ja, jag hade en mentor under mina tidiga år inom Radisson-koncernen som jag kom i kontakt med genom ett speciellt mentorprogram. Jag lärde mig enormt mycket av min mentor under den tiden. Att ha en person att fråga eller be om råd har varit mycket betydelsefullt och givande.
Text: Klara Ledin Höglund