karriär | 10 maj 2019

Jessica Ahlberg: ”Du kan inte fejka bra service”

Jessica Ahlberg: ”Du kan inte fejka bra service”
Du är ny Food & Beverage Manager på Warfsholm i Klintehamn. Grattis! Hur kom det sig att du hamnade där?

 – Jag blev tillfrågad av vd Sanna Kleven redan förra året men kände mig inte riktigt klar med det uppdrag jag tagit mig an hos min förra arbetsgivare Clarion Hotel Wisby, men när jag fick fråga igen i höstas så kände jag att jag var redo att ta tag i magiska Warfsholm.

 Vad blir dina viktigaste arbetsuppgifter?

– Att bygga upp verksamheten i form av frukost, lunch, café, restaurang, konserter och även vårt eget bageri som ligger inne i Klintehamn.

 Wow, ett pensionat med eget bageri! Hur kommer det sig?

 – När Sanna och Arild tog över Warfsholm så fanns drömmen om att även ha ett eget bageri och det visade sig att det fanns en tom lokal inne i Klintehamn där det tidigare varit bageri som de fick hyra. Det är underbart för oss men också bra för en levande landsbygd och så ger det arbetstillfällen. Vi levererar även bröd till några av de större hotellen och kongressen inne i Visby året runt. 

 Hur kommer du att sätta din prägel på stället?

– Jag vill ta till vara på den där gamla pensionatkänslan, Warfsholm har funnits sedan 1890, och är en plats för alla. Vi ska laga mat som folk förstår sig på och som passar både bönderna och lokalbefolkningen och även alla brudpar som väljer att fira sin stora dag hos oss. 

Gotland är oerhört säsongsbetonat. Vad gör ni på pensionatet för att förlänga säsongen?

– Vi bygger upp verksamheten där vi kommer att ha öppet från mars tills jul. Vi har en miljö som är perfekt för små konferenser, golfare som vill förlänga golfsäsongen under vår och höst men viktigast är såklart alla som bor i området. Att de känner sig välkomna och väljer att fira sina födelsedagar eller bara komma förbi för att man inte orkar laga mat.

 Tidigare har du varit restaurangchef, jobbat på nattklubb och senast hotell. Vad tar du med från dina tidigare arbetsplatser?

– Jag tar med mig lite från alla ställen jag varit på. Men det viktigaste är nog konsten att bygga upp arbetslag som fungerar med alla svängningar vi har med de olika säsongerna. Att bygga ett lag från grunden där erfarenhet inte är det viktigaste utan viljan att lära och vara del att ett glatt gäng. Det är ju ständigt brist på välutbildad personal i vår bransch så det ligger ju mycket på oss att utbilda vår egen personal.

Hur ser du till att utvecklas i din yrkesroll?

– Jag har hittills haft tur med arbetsplatser där jag har utmanats och utvecklats. Både när det gäller mat, dryck och service men även ekonomi.

Vad, enligt dig, kännetecknar ett bra gästbemötande?

– Personligt och ärligt är mina ledord. Det går inte att fejka sig till bra service, om man älskar sitt jobb och är stolt över det man levererar så förmedlar man omedvetet detta till gästen.

Vad är viktigt för dig när du är gäst på ett hotell?

– Att få ett personligt bemötande och att få känna mig som ”hemma” fast man är borta. 

Har du haft någon mentor,  kollega eller tidigare chef som betytt extra mycket för din karriär?

– Det har funnits så många inspirationskällor genom åren, både bra och dåliga chefer som man har lärt sig av. Men min största mentor och inspirationskälla är min mormor, en stark kvinna som gått sin egen väg och visat att ingenting är omöjligt.

Hur skulle du beskriva dig själv som chef?

– Oj svår fråga… jag vill nog säga att jag är ärlig, rak och lyhörd. Men framför allt en lagspelare, jag vill finnas på golvet med mina kollegor, där är vi ett team tillsammans.

Text: Anna Norström