Nytt utbildningsprojekt ska öka yrkesstoltheten
Många får sitt första jobb i hotell- och restaurangbranschen och då kan det inledningsvis vara svårt att känna yrkesstolthet. För att ändra på det har hotell- och restaurangfacket startat projektet ”En värld av möjligheter”, där 300 hotell- och restauranganställda i Småland och på Gotland ska kompetensutbildas.
– Vi upplever att kockar, serveringspersonal och receptionister som jobbar i branschen inte alltid känner sig sedda och det gör att de slutar efter ett tag. Med projektet vill vi öka prestigen, precis som man gjort inom hantverksyrkena, så att man stannar kvar. Samtidigt hjälper vi företagen att behålla sin personal, säger Heidi Knorn, projektledare.
Projektet är finansierat av Europeiska socialfonden och kommer att pågå under en treårsperiod i Småland och på Gotland. På Gotland deltar bland annat Hotell S:t Clemens, Gustavsvik semesterby, Scandic Visby och Gåsemora gårdskrog. I Småland kommer deltagarna ifrån exempelvis Scandic Kalmar Väst, Hotell Hulingen och Vimmerby Stadshotell.
I mars genomförs två utbildningar på Gotland i samarbete med Yrkesakademin. De handlar om arbetsledning och ledarskap samt specialiserad matlagning.
– Jag har bollat med företagen och med myndigheter i regionen för att se var det finns kunskapsluckor, och på Gotland kommer lärarna exempelvis att ta upp specialmatlagning inom inhemska grödor.
Heidi Knorn berättar att hon just nu lägger grunden till projektets nästa steg, det handlar om validering.
– När jag diskuterat med företagarna så finns det önskemål om att kunna validera medarbetarnas kunskaper, vilket ytterligare kan stärka yrkesstoltheten. Det kan exempelvis ske genom att vi skickar dessa personer till yrkesbedömare i regionen.
Vad har ni för mål med projektet?
– Målet är att företagen ska fortsätta jobba med kompetensutveckling för sina medarbetare, säger Heidi Knorn.
Peter Thomelius är utbildnings- och HR-chef på Visita och han ser positivt på initiativet.
– Kompetensutveckling gynnar både individ och företag. Jag hoppas att detta ökar stolthet, attraktivitet och att fler väljer att stanna kvar i branschen, säger han.
Text: Daniel Retz