Så ska synen på utbildningarna förändras
Inte nog med att besöksnäringen befinner sig i en mycket svår situation vad gäller personal, utbildningarna som genererar medarbetare till branschen minskar i popularitet och antalet utbildningar har minskat kraftigt.
Antalet elever på gymnasieprogrammen hotell- och turism samt restaurang- och livsmedel sjönk med 50 procent mellan åren 2000 och 2020. Visitas förhoppning är nu att arbetet med att kvalitetssäkra landets branschrelaterade utbildningar både ska locka nya elever och säkerställa att eleverna faktiskt lär sig det som branschen efterfrågar.
– Vi har ansvar för att ge branschen möjlighet att i framtiden ha medarbetare med bra och relevanta kompetenser, säger Johanna Schub, projektledare Visita.
Bristande samarbete med utbildningarna
Att antalet ansökande till gymnasieprogrammen sjunkit tror Johanna Schub är ett bevis på bristande samarbete mellan utbildningarna och branschen, samt okunskap om branschen och omvärldens inställning till utbildningarna, bland annat grundat i att högskolebehörigheten försvann i och med gymnasiereformen 2011.
– Högstadieelever får höra argument som att de har för bra betyg och att de får skylla sig själva om de söker hotell- eller restaurangutbildningar, att det är en slitig bransch med jobbiga arbetstider. Det är för få elever som tar sig till utbildningarna, men de är livsviktiga för branschen.
Att utbildningar inom hotell, turism och restaurang har en låg status bland sökande elever, anser Johanna Schub att branschen måste hjälpa till att ändra på.
– Elever får för lite information och branschen har också ett ansvar i att marknadsföra sig.
Hållbar värdegrund
Visita har därför sedan ett drygt år tillbaka arbetat med en certifieringsmodell där de kvalitetsgranskar utbildningarna. Genom att ansöka om en certifiering ska utbildningarna visa att de har ett nära samarbete med företag inom besöksnäringen och att de tillsammans kommit överens om ett antal viktiga komponenter, bland annat en hållbar värdegrund.
– Det är jätteviktigt att jobba med grundvärderingarna. Skolor och företag ska hjälpa varandra att lyfta branschen och då måste eleverna från start få lära sig vad som är okej och inte. Det som gäller i skolan ska också gälla ute på arbetsplatserna och vice versa.
Heinz Glöcker, som tillsammans med Johanna Schub projektleder Visitas arbete med kvalitetssäkringen, förklarar att praktikplatsernas kvalitet idag kan skilja sig åt.
– När eleverna är ute på arbetsplatsförlagt lärande, APL, idag kan det vara så att allt ansvar läggs på handledaren utan att det finns några tydliga riktlinjer eller förutsättningar från företaget eller utbildningen. Det är viktigt att ta fram en gemensam plan så att eleverna vet vad de ska lära sig på arbetsplatserna och i skolan. Nu är de också i ett läge där de kan välja fritt bland företagen och för att företagen ska vara eftertraktade som praktikplatser krävs det sunda villkor, säger han.
Stort intresse för certifiering
När utbildningar ansöker om certifieringen besöker Visita skolan i fråga och går igenom de frågeställningar de tagit fram för att se om utbildningen når upp till vad som krävs.
– Vi kollar att alla pusselbitar finns på plats. Utbildningarna får lägga upp en plan kring hur de gemensamt ska utveckla utbildningen med branschen. De får svara på ett antal frågor tillsammans med de företag som de samarbetar med och vi gör sedan ett fysiskt besök och kommer med individuellt anpassad feedback utifrån deras förbättringspotential, säger Heinz Glöcker.
När den första ansökningsomgången öppnade förra året var många skolor intresserade av certifieringen. På grund av att det på många håll saknats ett tidigare samarbete mellan utbildning och bransch insåg Visita dock att utbildningarna hade en bit kvar innan de skulle nå certifieringens mål.
Några utmaningar som uppstått längs vägen handlar om att företagen och utbildningarna inte tidigare samarbetat kring den viktiga frågan om vilka yrkeskunskaper eleverna faktiskt ska lära sig under sin utbildning, en grundläggande del av certifieringen.
Långsiktigt åtagande
Att jobba mot certifieringen är enligt Johanna Schub också ett långsiktigt åtagande och är därför en prioriteringsfråga från både bransch och utbildning.
– Vi sköt fram datumet för certifieringsbeslutet från årsskiftet till den 15 mars så att de skulle få mer tid. Då kommer den certifieringsnämnd som vi satt samman förhoppningsvis kunna besluta om de första certifierade utbildningarna i landet.
I dagarna stängde certifieringens andra ansökningsperiod och Visita hoppas på att fler och fler ser värdet i att via certifieringen bygga upp ett samarbete mellan utbildningarna och branschen.
– Man kan se certifieringen som ett verktyg för att nå en nystart för ett hållbart samarbete som skapar win – win situationer för alla. Vi känner ett stort ansvar och det är därför vi gör det här, för utbildningarna och besöksnäringens framtida medarbetare, säger Johanna Schub.
Läs mer om certifieringen och få kontaktuppgifter till projektledarna på Världens Jobb.
Text: Henny Pedersen