Tillbaka på hotellet där allt började
Hur känns det att komma hem till Umeå igen?
– Det känns spännande och roligt att vara tillbaka i stan igen, Umeå är en aktiv stad med högt engagemang och driv. Vårt hotell är ett fantastiskt mötes- och eventhotell, och tillsammans med mina härliga kollegor, så ser jag fram emot att skapa en plats för händelser som gynnar vår stad. Att välkomna nya och återkommande samarbeten och skapa en gästupplevelse i världsklass, säger Josefin Mazzarolli, hotelldirektör på Scandic Plaza Umeå.
Tidigare arbetade du för Scandic Sundsvall Nord, vilka erfarenheter tar du med dig därifrån?
– Att jobba på hotell är det roligaste jobbet du kan ha, från Sundsvall tar jag med mig den potential som varje medarbetare och kollega besitter när det gäller just serviceupplevelsen och att vi lyckas tillsammans. Ett närvarande ledarskap, utveckling och utbildning av hotellets medarbetare är alla pusselbitar som skapar dessa förutsättningar.
Vad ser du mest fram emot med att komma tillbaka till din före detta arbetsplats?
– Jag älskar att jobba med människor och drivs av att utveckla såväl mig själv som mina kollegor. Service och gästbemötande ligger mig extra varmt om hjärtat och kommer vara mitt personliga fokus nu när jag är tillbaka på Plaza. Scandic är också en viktig del i branschens utveckling. Vi på Plaza kommer fortsätta att vara en första arbetsplats för våra unga och tillsammans med näringen och skolorna jobba för att möta den generation som kommer ut i arbetslivet på bästa sätt.
Ser du några förändringar hos gästerna på grund av det ekonomiska läget?
– Vi har ett starkt erbjudande för både fritidsresenärer och företagskunder. Företagssegmentet är viktigt för vår beläggning på veckodagar och under helger, semesterveckor och högtider fyller fritidsresenärer upp hotellet. Det har funnits en stor oro för recession i över ett år, men jag ser inga tecken på försvagning i något av segmenten, säger Josefin Mazzarolli och fortsätter:
– Människor prioriterar hotellvistelser och upplevelser i det privata som i arbetet, vilket är glädjande för oss i branschen. Det jag noterar är att man inte har prioriterat att köpa en ny tv eller renovera köket, men man vill inte göra avkall på vardagslyxen och därför har man fortsatt vilja bo på hotell och äta ute på restaurang.
Vad hoppas du kunna åstadkomma i din nya roll?
– För oss på Scandic är hållbarhet något vi jobbat med mycket länge, det är idag en del av vårt DNA. Vårt uppdrag är att lämna ett så litet avtryck som möjligt genom att bland annat jobba aktivt med såväl waste-management, vattenreducerande åtgärder och vår Svanencertifiering. Jag avser fortsätta att utveckla den resan och göra det lättare för gästen att uppleva en hållbar vistelse.
Vad anser du är branschens största utmaning just nu?
– Inte en utmaning kanske, men våra gäster är smarta och ställer högre krav på oss som bransch och nu är det upp till oss att möta den förväntan och leverera en toppenupplevelse. Som jag sa förut så märker vi att människor prioriterar resan och restaurangbesöket och då blir god service ännu viktigare, säger Josefin Mazzarolli.
Text: Leonard Lähteenmäki