karriär | 4 jul 2019

”Vi behöver kroka arm med större regioner digitalt”

”Vi behöver kroka arm med större regioner digitalt”

Grattis till nytt jobb, hur känns det?

– Tack, väldigt bra! Jag har alltid känt mycket för besöksnäringen i Sverige och har även jobbat i den tidigare, så för mig är det ett jätteroligt uppdrag att få vara med och förbättra möjligheterna för näringen. 

Du ska ”leda Visit Swedens utveckling av det kommersiella samarbetet med svensk besöksnäring”. Vad betyder det konkret?

– Det betyder att vi i nära samarbete med andra aktörer inom svensk besöksnäring på olika sätt ska marknadsföra och synliggöra Sverige och näringsidkare inom svensk besöksnäring. Det betyder också att vi ska bli ännu mer professionella i samarbetet med regioner och destinationer och ännu mer effektiva i hur vi arbetar på de olika utlandsmarknaderna.

Det handlar delvis om att digitalisera kommunikationen om Sverige. Hur då?

– Digitaliseringen inom mitt uppdrag handlar om att vi ska synliggöra Sverige och göra aktörer bokningsbara på olika digitala plattformar utomlands, såsom de självklara Google och Tripadvisor, men även på mindre, lokala plattformar som kan vara stora i ett visst land.

Hur ska ni göra det? 

– Visit Swedens roll är inte att handgripligen jobba med alla näringsidkare, utan detta är en del i det kommersiella samarbetet där vi behöver kroka arm med alla större regioner och destinationer. På så sätt har vi goda förutsättningar att bli ledande internationellt på digital närvaro.  

Vad anser du om besöksnäringens digitala status, är den på en tillräckligt hög nivå eller bör företagen ligga längre fram i sin digitalisering?

– Min uppfattning är att kunskapen hos våra näringsidkare om vikten av digitalisering är väldigt hög, men att tid ofta saknas att sätta sig in i vad som handgripligen krävs. Eftersom företagen ofta är små finns inte heller möjlighet att avsätta resurser att lära sig. Det är här regionerna och vi kan kliva fram för att underlätta. Som NTO kan Visit Sweden agera dörröppnare för samarbeten med större aktörer som Google eller med OTA:er som Expedia och Hotels.com.

Hur ska du och Visit Sweden skapa mer nytta för besöksnäringen?

– Genom att ta steget och bli ledande inom digital synlighet internationellt samtidigt som vi fortsätter att jobba systematiskt med Travel Trade och Tour Operators, kommer Visit Swedens arbete att ge ännu mer nytta för besöksnäringen framöver.

Vad hoppas du mer kunna bidra med?  

– Jag hoppas också bidra internt på Visit Sweden med ett professionellt ledarskap i det förändringsarbete som alla organisationer ständigt behöver jobba med. Mina erfarenheter av att jobba med förändring inom digitalisering och e-commerce är också något jag kan dra nytta av i detta sammanhang.

Vad gör turism- och besöksnäringen spännande?

– Det är många olika saker. Besöksnäringen är en viktig arbetsgivare för så många svenskar och är även en inkörsport i arbetslivet för många. Detta gäller både mig själv och två av mina döttrar. Dessutom finns det en möjlighet just nu att ta ett stort kliv framåt internationellt genom att jobba med digital synlighet av Sverige.
Vad vill du se för förändringar i besöksnäringen genom ditt bidrag?
– Fler internationella gäster, såklart. Men också att de som besöker Sverige gör det på ett hållbart sätt och stannar längre, upplever mer när de är här, och även reser hit mer utspritt över säsongerna.
Vilket är ditt svenska favoritresmål/utflyktsmål?
– Jag har så svårt att välja – jag är uppväxt på Gotland, bor i Stockholm, har studerat i Göteborg, har rötterna i Skåne och Småland, har drivit företag i Åre och gift mig i Luleå. Men jag kan säga så pass mycket att min absoluta favoritplats ligger på en ö, men exakt vilken plats det är behåller jag tillsvidare för mig själv.