nyheter | 29 aug 2019

”Vi ska göra detta till Sveriges bästa hotellutbildning”

”Vi ska göra detta till Sveriges bästa hotellutbildning”

Efterfrågan på hotellnätter har ökat i Umeå de senaste åren, vilket betyder ett växande behov av personal. Totalt finns det i Umeå 1 731 hotellrum, fler i Uppsala eller Örebro. Därför har Yrkesgymnasiet i Umeå, som Besöksliv skrivit om tidigare, nu startat Hotell- och turismprogrammet i samarbete med stadens hotell. I veckan började de första sex eleverna den treåriga utbildningen.

– Vi har räknat med tio elever per år så jag hade hoppats på lite fler elever, men känner mig ändå positiv, säger Stefan Karlsson, rektor på Yrkesgymnasiet. Eleverna är väldigt taggade och motiverade och jag tror stenhårt på konceptet med tät branschsamverkan.

Mer än halva utbildningen ska eleverna tillbringa på ett eller flera hotell. Under sommaren har 20 representanter från hotellbranschen i Umeå träffats för att genomföra Skolverkets handledarutbildning.

– Vi har skapat den här utbildningen tillsammans med hotellen och ska träffa både handledarna och hotelldirektörerna kontinuerligt i ett programråd, säger Stefan Karlsson. Vi har också haft workshops för att ta reda på vad hotellen behöver och vad eleverna behöver för att bli anställningsbara.

Vad skiljer er från andra hotellprogram?

– Att vi bygger utbildningen med hela besöksnäringen i Umeå. Vi samarbetar inte bara med en enskild aktör, utan med allt från det lilla pensionatet till de stora kedjorna. För att skapa en utbildning i tiden tror jag att det är viktigt att involvera alla.

Totalt sökte ett 40-tal elever till programmet i första-, andra- eller tredjehandsval.

– Det tycker jag är bra för att vara första året. Umeå har en stark akademisk tradition och många väljer teoriprogrammen i första hand. Därför gäller det att bygga upp ett bra rykte och nå ut till ungdomarna i Umeå och deras föräldrar om att vi har en jättebra utbildning med alla möjligheter till jobb.

–Vi ska göra det här till Sveriges bästa utbildning och ringer du mig om tre år igen tror jag att vi kommer att ha ett skyhögt söktryck till programmet.

Text: Annika Goldhammer