Visita: "Kunskap ger skärpa"
VisitaAkademin erbjuder ett flertal utbildningar som alla bidrar till att stärka både enskilda medarbetare och organisationer.
Intresset har växt rejält på senare tid och Skånes djurpark, som vi berättade om igår, är inte det enda medlemsföretaget som förstått värdet av utbildning. Efter pandemiåren då många medarbetare lämnade besöksnäringen, har Oscar von Reis sett en uppgång av antalet anmälningar.
– En ökad kompetens gynnar både individen och företaget. Den som får mer kunskap har lättare att möta nya branschkrav, motivationen ökar och det innebär en karriärutveckling som bidrar till att man stannar i branschen. Man träffar också kollegor i samma situation och får ett nytt kontaktnät, förklarar han.
Fångar upp medlemmarnas behov
VisitaAkademin har ett omfattande utbud av ett 40-tal utbildningstillfällen. Här finns till exempel den uppskattade Leadership Academy, bestående av två fullmatade dagar för folk i branschen, och ettåriga mentorsprogrammet Visita mentorsnätverk. Men också kurser inom arbetsrätt, hyresrätt, ekonomi, marknadsföring och service.
– Det är kurser som verkligen ger mätbar effekt i verksamheten. Ibland handlar det om ämnen som är krångliga att sätta sig in i och då erbjuder vi en rejäl genomgång som skapar trygghet. Kunskap ger skärpa, säger han och tillägger att de hela tiden försöker ha örat mot marken och fånga upp medlemmarnas behov.
– Har man egna tankar om vad utbildningen ska handla om är man alltid välkommen att kontakta oss, uppmanar Oscar von Reis.
Här kan du läsa mer om Visitas utbildningar.
Du kan även läsa ett större reportage om utbildning i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.
Text: Patrik Wirén