Han får helt ny roll på ESS Group
Den första vändan på ESS Group var under en period då tillväxten inom företaget var väldigt stark. Då var han marknadsdirektör med inriktning på att bygga upp team och avdelningar för att kunna lansera fler upplevelser till hotellen inom ESS Group familjen.
– Jag minns att min första vecka startade i en skranglig bygghiss på det som skulle bli Steam Hotel i Västerås. Det var upptakten till en spännande resa som varade i nästan sex och ett halvt år.
Det var åren mellan 2015 och 2021. Anledningen till han att lämnade ESS Group var att han ville pröva sina vingar, lära sig mer och jobba som konsult inom varumärke, marknad och kommunikation.
– Det blev ett och halvt år. De flesta uppdragen rörde sig inom sport, upplevelser och nöje och då med fokus på idé, plattform och KPI:er.
Ovanlig roll i branschen
Fredrik har alltid haft mycket fokus på genomförandekraft, vilket har varit något han kunnat utveckla som egen företagare. Entreprenörsandan och att bibehålla den i stor tillväxt har alltid funnits inom ESS Group, menar Fredrik. Det var också en av anledningarna till att han valde att återvända.
– Det var ju inte planerat att jag skulle komma tillbaka. Men nu när jag fick det här fantastiska erbjudandet inser jag också hur lärorikt det har varit för mig att få uppleva andra bolag, organisationer och frågeställningar. Rollen som creative director passar alldeles perfekt in i den andan. Att sedan också få frågan om att bli partner gjorde mig otroligt glad.
När Besöksliv pratar med Fredrik är det dagen innan han officiellt börjar sin nya roll på ESS Group, 15 mars. Men han har redan hunnit mjukstarta lite med vissa uppdrag.
Vad ska du utveckla på ESS Group?
– Rollen är ny på ESS Group och är ovanlig i vår bransch. Den är vanlig inom de kreativa näringarna. Anledningen till att vi vill satsa på den här rollen är att man vill sätta än mer vikt på tonalitet, text och bild och med en än högre ambition om att förändra synen på vad en hotellupplevelse kan vara och hur den ska kommuniceras, säger han.
Vad är den största utmaningar som väntar i din nya roll?
– Att vi fortsätter att varje dag leverera en hög ”value for money” i kombination med engagerade kommunikation och innehåll samt att inte spara på gästens upplevelse och att agera datadrivet, förstå och vara följsam. Vi ligger fint i det nya paradigmet om fortsatt semestra, mötas och konferera ”nära”. Ser fram emot att få fler gäster att förstå vad vi kan erbjuda i form av nöje, musik, sport, hotellupplevelser, mat och dryck, och att det finns närmare än man tror.
Vad är den stora utmaningen för dig personligen?
– Det handlar om att så fort som möjligt lära sig att förstå innan man börjar agera. Fråga först, lyssna och berätta sen. Det har ju hänt en del under den tiden jag varit borta från ESS Group. Att hjälpa till och bygga den fina kultur som finns, att skapa mer förutsättningar för än bättre idéer kring PR, mer innehåll och att se till att allt består och utvecklas trots att vi växer.
Text: Johan Croon