"Jag har haft en längtan tillbaka"
Under sina yrkesår har Maria Valentin utnämnts till både framtidens kvinnliga ledare och till en av bilbranschens mäktigaste kvinnor. Nu tar hon över driftansvaret över Scandics 15 hotell i Stockholm utanför tullarna.
Grattis till det nya jobbet hur känns det?
– Tack! Känner mig oerhört glad och taggad inför uppdraget.
Vad fick dig att tacka ja till jobbet?
– Det som driver mig är att få vara med och påverka, bygga upp, bygga om, förfina och hela tiden jobba för en bättre upplevelse för kunden och gästen, men inte minst för medarbetaren. Scandic har schyssta värderingar som jag delar, det var en oerhört viktig anledning för mig.
Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast?
– Nu ser jag mest fram emot att få träffa alla jag ska jobba ihop med, det vill säga alla hotelldirektörer i Stockholm Circle, deras team och kollegor på kontoret. Att få vara med när besöksnäringen efter en lång tids stålbad nu kommer igång igen och få vara med och bygga upp den igen, med nya förutsättningar och lärdomar i bagaget, är en väldigt spännande utmaning.
När insåg du att du ville jobba inom hotellnäringen?
– Direkt efter gymnasiet stack jag ut i Europa och jobbade några år inom turismnäringen. Därefter utbildade jag mig i England inom Hotel & Restaurant Management – detta är över tjugo år sedan nu. Dock har jag under det senaste decenniet, när jag arbetat inom andra branscher haft en längtan tillbaka, och nu var det helt enkelt dags.
I din nya roll kommer du ha ansvar för driften av 15 hotell i Stockholm, hur känns det?
– Det känns roligt och spännande och jag har förstått att jag har väldigt duktiga hotelldirektörer i mitt lag, som liksom jag, gör allt för och drivs av att utveckla sina respektive verksamheter på allra bästa sätt.
Du kommer från en helt annan bransch, vad tar du med dig därifrån?
– Det som är lika i hotellbranschen som i fordonsbranschen där jag varit verksam de senaste åren är köparna, det vill säga kunderna och gästerna. Det är människor, precis som du och jag, med behov av att bli sedda, ha en smidig köpupplevelse där leveransen möter och gärna överträffar förväntningarna. Om du så ska lämna in en bil på service eller bo en natt eller två på hotell, vill du känna dig trygg, väl omhändertagen och få valuta för pengarna.
Du har flera gånger blivit utsedd till framtidens kvinnliga ledare, hur är du som ledare?
– Oj, det var många år sedan nu. Däremot har jag i år blivit korad till en av bilbranschens mäktigaste kvinnor, riktigt häftigt om du frågar mig. Det som kännetecknar mig som ledare är att jag är duktig på att se mina medarbetares kompetenser, få mitt lag att bli just ett lag och jobba åt samma håll och att säkerställa att alla förstår sitt oerhörda värde. Jag utmanar, pushar och peppar – och min energi och mitt driv brukar ha förmågan att smitta. Jag älskar utmaningar och när det finns något riktigt att bita i är jag i mitt esse.
Vad har du för mål och ambitioner med de hotellen du ska ansvara över?
– Att vart och ett av dem ska vara riktigt starkt på sitt respektive erbjudande, alla behöver inte nödvändigt ha samma nisch och utbud. Men samtidigt hitta synergier och samverkan dem emellan, som ju är fördelen i en stor koncern.
Hur laddar du upp inför ett nytt projekt?
– Det som ger mig energi är möten med människor, så inledningsvis önskar jag lägga mycket tid på att lära känna mina hotelldirektörer och deras team, träffa gäster och kunder och bilda mig en uppfattning om nuläget, för att sedan kunna skapa mig min bild av hur vi tar detta till nästa nivå.
Hur ska du få med dig personalen?
– Som på alla arbetsplatser är det oerhört viktigt alla att veta vartåt vi ska och varför. Att leda för mig är just att förtydliga svaret på varför, då kommer drivkraften. Jag är övertygad om att i ledarna och medarbetarna ute på respektive hotell finns svaren på hur. Jag ser oerhört mycket fram emot att göra denna resa ihop med gänget!
Text: Henny Pedersen