"Jag vill mejsla fram Brunnsviks DNA”
Johan Björkman blickar ut från backen i Brunnsvik över sjön Väsman. Han har precis avslutat ett möte med 100 lokala företagare i Ludvika, det första i raden av möten för att få inblick i möjligheter och utmaningar med att göra Brunnsvik Hotell och Konferens till en destination som lockar besökare från hela världen. Den 1 december börjar han officiellt sin roll som vd.
– Jag har arbetat inom besöksnäringen i 25 år – i fjället, i gruvan och i äventyrsbadet – och jag brinner för utveckling och förbättring och skapa en unika destinationskänsla. Som gäst ska man både kunna bo, äta och göra roliga saker på ett och samma ställe, säger han.
Johan Björkmans senaste jobb var som chef för Lisebergs stora satsning Oceana Vattenvärld, som skulle ha öppnat i juni, men brann ner i februari i år.
– Jag var anställd för att bygga upp och drifta äventyrsbadet, men efter den tragiska olyckan visste jag inte vad jag skulle göra. Jag ville komma närmare min hemort, Västerås, och kom i kontakt med fastighetsägaren Sakofall, som precis köpt Brunnsvik. De visste inte riktigt vilken typ av verksamhet de skulle satsa på och behövde ta in kompetens inom marknad och försäljning.
Folkhögskolans historiska vingslag
Fastigheten Brunnsvik består av 20 byggnader med anor från tidigt 1900-tal, då Folkhögskolan etablerade sig där. Folkhögskolan finns kvar, men använder bara ett fåtal byggnader. När den lokala fastighetsägaren Sakofall köpte hela fastigheten från kommunen i januari 2024, började de direkt att renovera ett av husen till hotell och konferensanläggning. Idag finns åtta nyrenoverade hotellrum.
– Här finns en otroligt häftig miljö och en rad byggnader med potential för 150 rum. Men vilka målgrupper ska vi rikta oss mot? Vilka aktiviteter ska vi erbjuda? Vad ska Brunnsvik vara för något? Det är det som är min utmaning.
– Att få skapa något från grunden är jätteroligt. Det jag har lärt mig från mina tidigare jobb på Kokpunkten Actionbad och Steam hotell är vikten av ett väldigt tydligt varumärke och koncept. Det är det jag vill mejsla fram och skapa – det här är vad vi står för, det här är vårt DNA.
Hur ser tidslinjen ut för det arbetet?
– Det närmaste halvåret kommer vi att jobba med idégenerering och konceptutveckling. Vi trattar ner alla förslag till två-tre idéer för vilka vi tar fram en färdig affärsplan. Sedan diskuterar vi med ägarna och bestämmer vilken väg vi ska gå. När beslutet är fattat tar det säkert ytterligare ett par-tre år innan Brunnsvik är helt förändrat.
Hur står sig Dalarna, och Ludvika specifikt, i konkurrensen om turisterna?
– Dalarna med sin storslagna natur har massor att erbjuda, men det mesta ligger ett par timmars bilresa härifrån. Ludvika är lite av en vit fläck på turistkartan. Det ser jag som en jättemöjlighet.
Fullbokat på vardagar
I väntan på att Brunnsvik ska få sin framtida skepnad fortsätter den mer blygsamma hotell- och konferensverksamheten. Det finns totalt 27 rum som hyrs ut, främst till anställda på storföretaget Hitachi, som är motorn i Ludvikas näringsliv. Många anställda veckopendlar från andra länder och behöver någonstans att bo under veckorna.
– De nyrenoverade rummen är fullbokade under veckorna, men på helgerna kommer många rum stå tomma och självklart vill vi fylla dem med hotellgäster, säger Johan Björkman.
Text: Åsa Lovell