”Vi ska ta en ledande position på Sveriges hotellmarknad”
– Försvinnande rolig, svarar Erik Pändel på Besökslivs fråga om hur den första tiden som vd för Grand Hotel Saltsjöbaden har varit.
Ni ligger i startgroparna för en omfattande utveckling, vad innebär det mer konkret?
– Det innebär att vi ser över organisationen i stort och smått, både vårt utbud i form av erbjudanden men även fastigheten. Till exempel har vi påbörjat aktiviteter i vår bar, Alice Bar, där vi från och med december kommer att ha olika typer av underhållning.
Vad tog du med dig från din tidigare roll som Food and Beverages manager på Scandic Haymarket?
– Scandic är en fantastisk arbetsgivare som gärna delar med sig av sin kunskap. Jag skulle säga att det främsta jag har tagit med mig är ekonomisk struktur och ett sätt att bedriva personalvård, som jag tycker är väldigt bra.
Det råder fortfarandes kompetensbrist i branschen, hur jobbar ni med rekryteringen?
– Ett bra kontaktnät blir en viktigare faktor i dessa tider. Sedan väljer vi i allt större utsträckning människor utifrån att de har rätt inställning och vill lära sig ett yrke eller en uppgift.
Hur ser du på att ta över skutan i en tid av stor ekonomisk oro?
– Som en extra utmaning i ett redan spännande och roligt uppdrag.
Var positionerar sig Grand Hotel Saltsjöbaden bland Stockholmsnära destinationshotell?
– I 129 år har det bedrivits hotellverksamhet här, med det har vi en rik historia med ett rikt arv och ett unikt sjöläge. Vi har ambitioner att positionera oss högt upp bland alla Sveriges destinationshotell.
Var ser du att Grand Hotel Saltsjöbaden har utvecklats till om tio år?
– Jag ser att hotellet har tagit en ledande position på Sveriges hotellmarknad, säger Erik Pändel.
Text: Klara Ledin Höglund