karriär | 17 okt 2024

”Att kunna påverka på en större skala är supermotiverande”

”Att kunna påverka på en större skala är supermotiverande”

Att Natasha Borovic Lindén hamnade i hotellbranschen var egentligen en ren slump. Tidigare hade hon arbetat med strategisk varumärkesutveckling och marknadsstrategier på mediaföretag som Viacom, Walt Disney Company Nordic och Aller Media. Det som lockade henne till Radisson Hotel Group för sju år sedan var möjligheten att jobba med människor från alla delar av världen och upptäcka nya destinationer och kulturer.

– Mötet med olika typer av gäster och kollegor från hela världen gör jobbet otroligt spännande och lärorikt. Dessutom är det en mångsidig bransch där det händer saker. Det finns alltid nya trender och utmaningar att hålla sig uppdaterad om, vilket jag gillar. Att dessutom få vara en del i att skapa minnesvärda upplevelser för våra gäster gör det extra speciellt, säger hon.

En naturlig utveckling för karriären

På Radisson Hotel Group har Natasha varit pr- och marknadschef fram till i dag. I den nya rollen som marketing director ska hon fortsätta att stärka Radisson Hotel Groups tillväxt i Norden, Benelux, Storbritannien och Irland och vidareutveckla hotellupplevelserna.

– Jag har alltid varit passionerad kring varumärkesbyggande. Det känns som ett privilegium att få möjlighet att ta den ledande rollen i att fortsätta stärka vår marknadsposition i dessa regioner. Att kunna påverka på en större skala är supermotiverande.

Därför var det självklart för henne att tacka ja till uppdraget när möjligheten kom. Även om det samtidigt fanns tankar kring ansvar och förväntningar var det en naturlig utveckling för hennes karriär.

– Jag känner företaget väl och tror starkt på Radisson Hotel Groups vision.

Vilken är den största förändringen sedan du började i koncernen?

– Det har nog varit den ökade betydelsen av digitala verktyg och plattformar. I dag är inspirerande och engagerande innehåll, digital marknadsföring och sociala medier centrala i vår strategi. Vi ser också hur gästernas krav har förändrats. Hållbarhet har alltid varit väldigt viktigt för Radisson Hotel Group. För 35 år sedan publicerade vi vår första banbrytande miljöpolicy – den första någonsin i branschen. I dag är hållbarhet viktigare än någonsin och efterfrågas av våra gäster, kunder och medarbetare, säger Natasha.

Vilka tankar har du om ditt nya uppdrag framåt?

– Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Radisson Hotel Group som ett ledande varumärke med stort fokus på hållbarhet och gästupplevelsen. Vi har en stark grund att bygga vidare på, men jag tror att det alltid finns utrymme för innovation. Särskilt när det gäller digitalisering och hur vi engagerar våra gäster både före, under och efter deras vistelse. Mitt mål är att säkerställa att varje steg i kundresan ger våra gäster en minnesvärd och positiv upplevelse.

Hur viktig är kommunikationen för Radisson Hotel Group i dag?

– Den är väldigt viktig, kanske viktigare än någonsin. Det handlar inte bara om att kommunicera våra erbjudanden, utan också om hur vi som varumärke kan bygga förtroende och lojalitet hos våra gäster. I en värld där människor snabbt kan dela sina upplevelser online måste vi vara transparenta, tillgängliga och konsekventa i vår kommunikation.

Text: Susanne Magnusson Tranberg