”Det är inte bara att sälja, sälja, sälja”
Den 6 november tillträder Jenny Moore sin nya roll som försäljningschef för Jula Hotell.
Grattis till det nya jobbet, hur känns det?
– Jättespännande, det var länge sedan jag var ny på jobbet.
Varför tackade du ja?
– Det är en helt ny resa för mig. Jula Hotell är fortfarande ganska okänt, vi ska skapa en upplevelse för kunden som inte har funnits tidigare, det är jättespännande. Vi har ett stort jobb framför oss med att paketera våra hotell och bygga Jula Hotells varumärke. Sedan gillar jag drivet som finns i koncernen, vd Mikaela Grundström har massor med idéer och det finns mycket vilja att gå framåt, det känns väldigt roligt.
Ska Jula växa med fler hotell?
– Ja, de söker hela tiden efter fler prospekt. Målet är att ha tio hotell inom tio år, med nya destinationer.
Du kommer närmast från Tott Group med hotell i Åre, Visby och Stockholm. Vilken är den största skillnaden mellan att sälja Julas hotell och Totts?
– I dagsläget finns Jula Hotell på destinationer som inte fyller sig själva på samma sätt som Totts. Visby, Åre och Stockholm där Tott har sina hotell är destinationer i sig, medan våra hotell ligger strategiskt nära städer inom köravstånd, men inte på några turistorter. Vi ska skapa anläggningar som ska ha sina egna dragningskrafter, det blir den största skillnaden.
Vad tar du tar med dig från Tott in i din nya roll?
– Mitt nätverk inom mötesbranschen och erfarenhet inom varumärkesbyggande på Tott Group samt ifrån mina år på de större kedjorna som Sheraton, Radisson och internationellt.
Vad blir ditt främsta uppdrag som försäljningschef på Jula Hotels?
– Att profilera och paketera konceptet, att bygga vidare på våra konferenserbjudanden och få med säljet på de olika destinationerna. På sikt ska vi bygga en central säljorganisation, men först ska vi fokusera på de respektive anläggningarna.
Du har alltid jobbat i hotellbranschen, vad är det som är så spännande?
– Att skapa upplevelser. Jag brinner för att se helheten – från införsäljning till färdigt event – och sedan följa upp för att se vad det gav för effekt hos företagen. Efter pandemin har det varit särskilt roligt att hjälpa företag att få ihop sina team och sin personal igen, och bygga gemenskap efter att många har jobbat hemifrån.
Under pandemin försvann mötesbranschen helt, hur skulle du beskriva efterfrågan nu?
– Förra året drog det iväg ordentligt och även 2023 började starkt, men nu har efterfrågan mattats av något på grund av den ekonomiska situationen här i Sverige. Företagen har börjat hålla i pengarna och det är en lite mer avvaktande känsla nu.
På vilket sätt påverkar lågkonjunkturen hur ni jobbar med sälj?
– Jag tror inte att vägen framåt är att sänka priserna för mycket. Men man måste vara lyhörd och se hur man kan möta kundens önskemål. Man måste våga ställa de jobbiga frågorna om budget, andra prospekt och göra ordentliga analyser. Sedan är uppföljning A och O. Toksänker man priserna så går inte ekvationen ihop, då är det bättre att paketera smartare, och leverera över förväntan.
Det har varit brist på kompetens i branschen en längre tid, har det blivit bättre?
– Det är fortfarande en utmaning att fylla seniora positioner med gedigen kompetens och erfarenhet. Men här behöver vi, hela branschen, våga ta in yngre och investera i att utbilda på plats. Det finns unga som vill jobba, men både branschen och politiken måste jobba för att höja statusen på besöksnäringen som arbetsgivare, det är särskilt i köken som det saknas kompetens.
Vilka är de viktigaste egenskaperna när man ska sälja hotell?
– Att vara lyhörd och lyssna in för att kunna skapa en relation och trygghet hos kunden. Det handlar inte bara om att sälja sälja sälja. Konferenser är stora investeringar för företagen, och det är viktigt att de får bra avkastning.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
– Att möta teamen på de olika anläggningarna och att lära mig av mina kollegor. Men också att komma in i en sådan spännande koncern som Jula som har sin kärnverksamhet i en helt annan bransch, och se hur de erfarenheterna och kunskapen kan appliceras i hotellbranschen.
Text: Hanna Dunér