karriär | 29 mar 2022

Laddar inför första riktiga konsertsommaren sedan 2019

Laddar inför första riktiga konsertsommaren sedan 2019

Parks and Resorts – som driver Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland – har fått ny vice vd. Joanna Hammar kliver in i sin nya roll den 1 april, men även om rollen är ny så är hennes namn bekant för medarbetarna inom koncernen.

Tidigare marknadschef på Gröna Lund

Hon började trots allt sin karriär inom företaget som marknadschef på Gröna Lund redan 2015. Tre år senare tog hon över marknadsansvaret för koncernens alla nöjesparker då hon tillsattes som marknadsdirektör.

Grattis till nya tjänsten!

– Tack så mycket! Det känns jätteroligt och spännande med ett nytt uppdrag.

Vad är det som gör att du stannar kvar i koncernen?

– Att det finns en massa roliga utmaningar och utvecklingsmöjligheter. Det här är det bästa företaget att jobba på, man är otroligt mån om medarbetarna, att de ska ha kul och ha det bra på jobbet. För mig var det en dröm att få vara kvar. Sedan hade jag ju suttit sju år på marknadssidan och det är inte fel att ta in nya ögon så man inte står och trampar på samma ställe.

Året runt öppna-parker

Du ska ha ansvar för kommersiell utveckling, vad innebär det?

– Det handlar om att se över hur vi kan jobba för året runt öppna-parker men också att om vi ska bygga en ny attraktion, vad kan vi göra mer? Kan vi skapa produkter runt den? Att vi tänker hela varvet runt. Vi är extremt duktiga på att bygga och tematisera attraktioner men jag tror vi kan göra mycket mer.

Vad har du för tankar inför sommaren?

– Det är väldigt kul att vi kommer få öppna när vi brukar, förra året kunde vi starta först i juni. Sedan behåller vi biljettsystemet som utvecklades under pandemin med ett begränsat antal platser. Jag tror det kommer uppskattas och blir en mycket bättre upplevelse för besökarna. En sak jag ser fram emot är våra konserter på Gröna Lund som vi inte har kört under pandemin.

Kompetensbristen en utmaning

Är det någon särskild konsert du längtar efter?

– Jag tycker det är häftigt när vi får in större internationella artister, att Dua Lipa kommer är coolt! Men jag gillar också att det är sådan blandning, från pop till rock till hiphop och reggae.

Många har svårigheterna med att hitta personal, hur har det gått för er inför sommaren?

– Vi har samma problem som hela besöksnäringen när det gäller att hitta folk. Vi har det under kontroll, men det är en utmaning.

Tittar på restaurangskola för alla parker

2019 startades Gröna Lunds restaurangskola som nu är igång igen efter två års uppehåll.

– Ja, den är fantastisk på alla sätt och vis. Att vi tar in folk som kanske varit utanför arbetslivet och sedan utbildar dem på elva veckor. De gör ett fantastiskt arbete och har garanterat ett jobb hos oss om de vill. Det är en fantastisk idé som hela hotell- och restaurangbranschen borde göra. Det är ett kul sätt att få in folk. Vi tittar på att göra det för alla våra parker, men i år är det bara på Gröna Lund.

Hur tog ni er igenom pandemiåren?

– 2020 var ett jättetufft år. Tyvärr var vi tvungna att säga upp många medarbetare, men också jobba vidare och förlita oss på att vi skulle få öppna alla parker 2021. Det fick vi och det blev ett fint år. Men 2020 var tungt.

Bevara utrotningshotade arter

Vi berättade nyligen att Kolmårdens delfinarium försvinner, är djurparkerna i farozonen?

– Nej, det tror jag inte. Men alla seriösa djurparkers uppdrag är att jobba för bevarandet av djurarter. Vi investerar i många projekt i världen för att bevara utrotningshotade arter så för oss var det ett ganska givet beslut. Hur mycket vi än älskar delfinerna.

Kommer Furuvik att gå i samma riktning?

– Ja, även där jobbar vi i bevarande-projekt. Sedan har ju Furuvik också ladugårdsdjur. Det är trots allt inte självklart i dag att alla barn har sett en kossa. Men där får vi se vad nästa steg blir. Vi vill göra mer för de djur som behöver det.

LÄS ÄVEN:

Gröna Lunds restaurangskola öppnar igen

Kolmården stänger delfinariet

 

Text: Patrik Wirén