"Det är personalen i huset som är stjärnorna"
Grattis till nya jobbet! Hur känns det hittills?
– Tack snälla! Det känns väldigt bra. Jag har ett fantastiskt team omkring mig och full fart i hela huset så det kan inte kännas annat än bra.
Du har haft flera roller på Quality Hotel Arlanda XPO, vad tycker du utmärker hotellet?
– Det är verkligen något speciellt med det här stället. Vi har ett superfint hotell som är nyrenoverat i toppskick, men jag måste säga att det är människorna, vårt fantastiska team, som skapar wow- känslan här. De levererar magisk service, vi är som en stor familj och det märker våra gäster.
Vilka är hotellets främsta funktioner?
– Hotellet är ett möteshotell och vår främsta målgrupp är möten och event. Men vi är också en plats för andra typer av möten.
Och gästgrupper?
– Det kan vara vänner och familjer, på väg på semester, idrottslag som äter och sover här när de är i väg på matcher. Vår närhet till Arlanda gör att vi är en naturlig plats för crew och flygförseningar. Sen är vi sammankopplade med Scandinavian XPO, Nordens största mötesplats, så självklart har vi en hel del av deras besökare boende hos oss.
Du har jobbat länge inom besöksnäringen och haft flera olika roller, kommer du ihåg vad som lockade dig från början?
– Jag tillbringade somrarna på en camping när jag var liten och började tidigt att hjälpa till där med allt från glassförsäljning till incheckning av glada campare. Det var där det började, med känslan av att göra det där lilla extra för någon annan som gör deras semester lite bättre. Det har hängt med, jag har spenderat hela mitt vuxna liv i den här branschen och jag älskar det.
Vad lockade dig med just den här tjänsten?
– Jag hade rollen som Operations Manager på hotellet tidigare och har jobbat väldigt nära vår tidigare hotelldirektör, så det kändes naturligt att kliva in i den här rollen. Jag älskar hotelldrift och i den här rollen får man vara delaktig i allt, vilket passar mig väldigt bra. Från det stora med strategier och utveckling framåt, till att hjälpa till att servera kaffe på frukosten eller välkomna gäster i lobbyn.
Och vad ser du mest fram emot nu?
– Jag ser fram emot att få komma i gång på riktigt och jobba med strategier framåt, vi har en spännande resa med hotellet och området omkring oss. Sedan att få jobba vidare och utveckla vårt fantastiska team framåt.
Vad är de viktigaste egenskaperna att ha som hotelldirektör?
– Jag tycker att det är väldigt viktigt att man ser alla, att man är med där det händer och bidrar till teamkänslan. Jag är runt mycket i huset och vi har väldigt kul och skrattar mycket tillsammans. Sen är det viktigt att man lyssnar, det är personalen i huset som är stjärnorna så det är viktigt att deras åsikter blir hörda. Jag ser mig själv lite som teamets manager, det är de som är våra superstars och jag hjälper dem i bakgrunden så att de har möjligheten att leverera på topp.
Hur ser målen för den kommande vintersäsongen ut?
– Vi har en fantastisk höst framför oss med huset fullt av olika typer av gäster och events. Vårt mål är att fortsätta leverera service i världsklass och att vi i januari står på scenen på vår årliga vinterkonferens som “Quality Hotel of the Year”, säger Hanna Ringdahl.
Text: Hanna Mellin