nyheter | 18 feb 2022

Gullmarsgymnasiet vill lyfta fram möjligheterna i branschen

Gullmarsgymnasiet vill lyfta fram möjligheterna i branschen

När Visita gick ut med att skolor kunde ansöka om en certifiering för branschförknippade utbildningar kände Martin Odell, rektor på Gullmarsgymnasiet i Lysekil, direkt att det var något för skolans restaurang- och livsmedelsprogram.

– Vi har samarbetat med lokala branschföretag hela tiden och när det kom fram att vi kunde certifieras av Visita kände jag att vi skulle köra, för att göra våra samarbeten ännu bättre. Det är ju bara positivt att ha en stämpel på att något är bra också, säger han.

Få sökande elever

Gullmarsgymnasiet är en liten skola, restaurang- och livsmedelsprogrammet har totalt plats för 12 elever i varje årskurs. Men det är inte så många som söker – enligt Martin  Odell är det i snitt ungefär 6 till 10 elever som ansöker varje år.

– Jag hoppas att certifieringen kan göra utbildningen mer eftertraktad. Det handlar om att synas och höras. Vi måste visa upp samarbeten mellan restauranger och elever även från restaurangernas håll, det väger nog tyngre än när vi från skolan gör det.

Martin Odell anser också att certifieringen kan ge utbildningen ett kvitto på att den är av bra kvalitet, inte bara för elever utan också för vårdnadshavare. En anledning till att det är så få som söker kan vara inställningen och hur man pratar om det hemma.

– Det är nog många som kallar det för ett skitjobb med dåliga arbetstider och osäker framtid, men det ser ju inte ut så i verkligheten. Vi måste tillsammans med företagen lyfta fram möjligheterna i branschen.

Hoppas på fler elever

Att jobba med kraven för Visitas certifiering menar Martin Odell är ett långsiktigt arbete. Det är ett verktyg som han hoppas ska leda till att allt fler elever söker till restaurang- och livsmedelsprogrammet. En särskild punkt han anser viktig för att eleverna ska känna sig trygga är en gemensam värdegrund.

– Vi måste tillsammans med företagen se över arbetsvillkor och arbetsmiljöer, det är en viktig diskussion för att eleverna ska lära sig vad som är rätt och inte. Det handlar inte bara om praktiska moment som mat och uppläggning, säger han.

Text: Henny Pedersen