Han ska utveckla konferenser vid Mälarens strand
Hej, grattis till din nya tjänst som vice-VD på Hackholmssund konferens. Hur känns det att ha landat där?
– Det känns fenomenalt att vara tillbaka på svensk mark. Tryggt och väldigt inspirerande och kul att få vara med och utveckla Hackholmssund där jag började i början av maj.
Du kommer närmast från ett betydligt varmare ställe, de senaste tre åren har du tillbringat i Abu Dhabi. Berätta!
– Vi sökte ett familjeäventyr. Där var jag försäljningsdirektör för två hotell och ansvarade för att generera intäkter inom olika segment och marknader. Det var tufft, men utvecklande: 400 rum på det ena och 250 på det andra i en av världens mest konkurrensutsatta marknader.
Vad fick dig att flytta hem igen – och nappa på erbjudandet om att börja på Hackholmssund Konferens?
– Livet i allmänhet. När äldsta dottern skulle börja skolan var det läge att åka hem. Jag hade fått en stor dos av högt arbetstempo och blivit många erfarenheter rikare. Beträffande Hackholmssund så lockades jag av möjligheten att få ta ett helhetsansvar, men naturligtvis även Hackholmssund som plats – det är en fenomenal anläggning med en otrolig potential.
Vad gjorde du innan du började jobba i Abu Dhabi?
– Jag hade suttit fem år på Sheraton Stockholm och avslutningsvis som försäljningsdirektör när jag erbjöds möjligheten till en intern förflyttning till UAE. Innan dess var jag på Hilton, på den globala försäljningsorganisationen i tre år. Jag har också jobbat med global försäljning inom Marriott under ett par års tid.
Hur vill du utveckla Hackholmssund konferens vidare?
– Läget är fantastiskt, ligger helt avskilt vid Mälarens strand, men ändå nära både Stockholm och Arlanda. Vi jobbar enbart med en grupp åt gången, vilket gör det intimt. Vi siktar framför allt in oss på ledningsgrupper som enbart vill fokusera på sin uppgift. Nu vill vi skynda långsamt och bli lite mer externt fokuserade, vi vill öppna våra dörrar till viss del, men ändå upprätthålla integriteten och mystiken kring anläggningen.
Vilket är det största orosmolnet på konferenshimlen just nu?
– Det har blivit så stort fokus på att man ska kunna mäta effektivitet och värden på möten. Jag skulle önska att man kunde släppa det där och bara låta folk mötas under rätt förutsättningar – naturligtvis med ett tydligt och övergripande mål. Då brukar agendan ofta sätta sig självt och resultaten komma. Vi ska vara en katalysator för att skapa det perfekta mötet. Hos oss ändras agendan nästan alltid, och det brukar vara tecken på ett lyckat möte.
Hur tror du morgondagens konferenser kommer att se ut?
– Mer fokus på avskildhet och säkerhet. Flexibilitet blir allt viktigare. Fokus på matens kvalitet ökar. Istället för att göra fyra halvdana möten per år vill man hellre ha två riktigt bra.
Vilket är ditt personliga bästa konferensminne?
– En incentive-resa till Puerto Rico. Det var så otroligt välorganiserat och genomtänkt, många små detaljer som i slutändan gjorde stor skillnad. Det är något vi eftersträvar även på Hackholmssund.
Du har jobbet som chef länge. Vad är det, enligt dig, som utmärker en bra chef?
– En bra chef är någon som har förmågan att se till varje individ och som kan särskilja medarbetarens olika behov. En bra chef har förmågan att lyssna och visa empati och sätter andra före sig själv. Det är viktigt att kunna ta ett steg tillbaka och istället låta sina medarbetarna prestera. Att förmedla en känsla av delaktighet, och därmed en ökad vilja till att ta ansvar och strävan efter att nå de mål som man tillsammans satt upp.