Hon vill fylla Jönköpings arenor
Har du hunnit komma in i vd-rollen än?
– Jag har varit på plats i tre veckor och tempot har varit högt och intensivt för att jag ska kunna få en bild av hela verksamheten. Givetvis kommer det att ta tid att komma in i en ny roll, men jag har verkligen blivit väl mottagen. Mitt mål är att ha en klar bild av var vi står idag och hur vi ser på vårt uppdrag framöver för att kunna verka för fler besökare, attraktiva evenemang och möten, samt fylla våra arenor, Jönköpings konserthus och teater, säger Lena Stävmo, vd för Destination Jönköping.
Bor du själv i staden eller är du bekant med Jönköping på annat sätt?
– Nej , jag har aldrig bott på heltid i Jönköping tidigare, men varit här mycket under mina år som vd för Destination Småland i Kronobergs län. I samarbetet med Smålands Turism i Jönköping och besöksnäringen i Kalmar län, tog vi fram varumärket och plattformen Visit Småland.
– Dessutom har vi numera en del av vår familj bosatt här sedan ett antal år tillbaka och tillbringar mycket tid i vackra Bunn och sjön Bunn med alla vandrings- och cykelleder i de trolska John Bauer landskapet . Nu har jag även en egen lägenhet i Huskvarna med lagom cykelavstånd till kontoret.
Du kommer närmast från rollen som avdelningschef och strateg på Länsstyrelsen i Blekinge. Vad tar du med dig från den tiden?
– Åren på Länsstyrelsen Blekinge som utvecklingsstrateg innebar ny kunskap inom en mängd områden, som utveckling av infrastruktur, friluftsliv och kulturmiljö. Vi samarbetade med kommunerna för att lyfta småskaliga företag inom mat och livsmedelsutveckling, där även gårdsbutiker och deras försäljning lyftes fram.
– Jag satt även med i styrelsen för Biosfärområde Blekinge Arkipelag och var med på hela resan med ARK56 som varit ett fantastiskt lyckat besöksnäringsprojekt. Omvärldsbevakning var också ett av mina ansvarsområden vilket jag kommer att ha stor nytta av här på Destination Jönköping.
Vilka är de viktigaste lärdomarna från dina sex år som vd för Destination Småland i Kronoberg?
– Fantastiskt roliga och utvecklande år, där jag framförallt tar med mig att man kommer väldigt långt genom att samarbeta över gränserna och samverka på alla nivåer. Det är även viktigt att som offentlig organisation ha med sig politiken och förankra arbetet för att få igenom planer och utveckling.
Vad är det i destinationsbranschen som lockar dig allra mest?
– Att få vara delaktig i att utveckla destinationer och platser, möta alla engagerade medarbetare som brinner för sitt jobb och inte minst att lära känna alla företag i branschen. Att stötta företagen på alla sätt vi kan, så att deras verksamheter kan växa och bidra till både deras egna mål, men även de övergripande målen för Jönköping.
Hur är du som ledare?
– Svårt att lyfta det själv. Men omdömen jag fått är att jag kan skapa delaktighet och är bra på att delegera ansvar, lyfta individer i sin egen utveckling och styra mot våra gemensamma mål. Sedan är det viktigt att ha kul på jobbet också!
Vilket är ditt favoritbesöksmål i Jönköping?
– För tidigt att säga ännu, men det ska bli spännande och roligt att få upptäcka Jönköpings pärlor, säger Lena Stävmo.
Text: Klara Ledin Höglund