"Vi lägger ribban högt för kvalitet, utbud och upplevelser"
Grattis till nya jobbet, hur känns det?
– Tack så mycket! Det känns väldigt kul att äntligen vara på plats och att ha börjat lära känna de fantastiska kollegorna. Och roligt att få komma in i arbetet med att öppna upp anläggningen, liftar och nedfarter den 16 december.
Varför tackade du ja till jobbet som vd för Ramundberget?
– Ramundberget och Funäsfjällen ger utlopp för alla mina fritidsintressen, samtidigt som rollen låter mig arbeta med och utveckla en skidort som helt matchar min profil då den erbjuder den typ av riktiga fjällupplevelser och äventyr som sporrar och driver mig. Utöver detta finns här även en riktigt spännande historisk anknytning och lång och fin tradition av värdskap som jag är hedrad av att nu få bli en del av.
Du kommer senast från en tjänst på SkiStar, ett börsnoterat storbolag, och går nu till ett liten privatägd anläggning. Vilken blir den största skillnaden?
– I Ramundberget ges jag möjlighet att komma närmare gästen samt arbeta mer med själva utvecklingen av vår skidåkning och skidupplevelser. Dessutom ges det inom ett familjeägt bolag med starka visioner och höga ambitioner möjlighet att arbeta väldigt långsiktigt och lägga ribban högt för kvalitet, utbud och upplevelser.
Vad är bäst med Ramundberget som destination?
– Skidorten har allt. Ett stort urval av boendealternativ, nedfarter för alla smaker och Sveriges kanske mest snösäkra läge, fantastisk offpist och 300 kilometer längdspår i världsklass. Det är en liten fjällby där det är nära till allt, och samtidigt en del av Skandinaviens största skidområde.
Vad blir din främsta uppgift som ny vd?
– Att bygga vidare på den starka vision som ägarna och medarbetarna har för Ramundberget att vara Sveriges bästa fjälldestination året runt, och hitta rätt insatser, utvecklingsprojekt och erbjudanden för det.
Vad finns det för ytterligare ambitioner med destinationen/anläggningen?
–Att fortsätta utveckla och utöka de äventyrliga fjäll- och naturupplevelser vi har för att befästa visionen.
Du har jobbat i mediebranschen och varit managementkonsult, hur hamnade du i skidbranschen?
– Jag har alltid haft en stor passion för skidåkning och skidalpinism. I slutet av 2016 flyttade jag upp till Funäsfjällen på heltid och började söka jobb inom alpinbranschen för att kunna förena jobb med passion. Ett beslut jag aldrig har ångrat.
Du har bestigit Mount Everest och gått på tur över Svalbard, vad är det som driver din äventyrslust?
– Att få uppleva spännande och unika miljöer på platser som få människor har möjlighet att ta sig till, medan man utmanar sig både fysiskt och mentalt med aktiviteter jag älskar såsom klättring och friåkning.
Och vad driver dig i karriären?
– Att tillsammans med mina kollegor få arbeta med att nå våra mål och röra oss tillsammans i en tydlig riktning. När detta arbete även handlar om att hitta sätt att skapa unika skid- och fjällupplevelser i Ramundbergets fantastiska fjällmiljö har jag svårt att tänka mig något roligare.
Krig, inflation och höga räntor, hur påverkar detta resandet till fjällen?
– Världen börjar nu återigen öppnas upp för resande efter pandemin, samtidigt som hushållsekonomin blir satt under press. Vi börjar se en återgång till läget före pandemin då både konkurrensen ökar och gästen måste göra tuffare prioriteringar med plånboken. Vår uppgift blir att se till att höja servicenivån så att gästerna verkligen får bästa möjliga upplevelse när de väljer att besöka oss.
Vad hoppas du på med din första säsong som vd?
– Utöver det rent professionella hoppas jag självfallet på barocka mängder pudersnö, massor av bra skidåkning och ett minimum av 50 dagar på snö.
Text: Hanna Dunér